Week 2 - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Verlouw - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Verlouw - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Esther Verlouw

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 Oktober 2015 | Malta, Sliema

Wat gaat de tijd snel hier. De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen, wat een goed teken is. Ik geniet nog steeds van ieder moment, al zijn er nog genoeg dingen die ik wil doen en zien op het eiland. Tot nu toe heb ik vooral genoten van het heerlijke weer, en hiervan geprofiteerd door zo veel mogelijk te gaan zwemmen. Zelfs doordeweeks, na de les. Gewoon omdat het kan, het is eind oktober nota bene!

Afgelopen zondag op het strand was erg leuk, vooral omdat ik een Koreaanse jongen, James, ontmoette die voor de eerste keer in zijn leven zou gaan zwemmen. Hij was goed voorbereid: hij ging met zwemschoenen aan en een snorkelsetje bij zich, enthousiast het water in. Daar mochten wij hem leren zwemmen. Hilarisch. In eerste instantie dacht ‘ie dat ie dood zou gaan, omdat het een vreemde ervaring voor hem was om de stroming van het water te voelen. Stromingen kunnen hier best wel heftig zijn, dus iedereen moet daarvoor opletten. Het zwemmen ging verder prima, en James vond het geweldig. Maandag zijn we na school nog een keer gegaan en heeft ‘ie nog meer geoefend met het zwemmen. Het was tof om te zien, vooral omdat hij een snelle leerling is. Dat bleek meer dan uit alleen het zwemmen, hij speelt namelijk ook gitaar. Dit doet ie – pas – 5 jaar lang. Hij heeft die avond voor ons op het strand wat laten zien van zijn gitaarkunsten, en wat was dat mooi. Hij is enorm goed voor iemand die 5 jaar gitaar speelt. Hij wil dan ook naar Nederland komen om aan het conservatorium van Groningen te studeren. We zullen zien… Voor nu is het in ieder geval heerlijk om naar zijn muziek te luisteren en erop te zingen, iets wat ik normaal ook nooit zou doen maar in dit geval erg leuk was… ;)

Afgelopen dinsdag hebben we onze eerste excursie gedaan: een middagtrip met ESE naar Valletta. Wat vrienden gingen gelukkig ook mee, wat tot een gezellige middag leidde. De gids was echter wat gehaast, maar gelukkig werden zijn verhalen over Valletta er niet minder op. Plus, we mochten zowel op de heen- als terugweg bovenin een open dubbeldekker zitten, super toeristisch maar ook enorm tof. Normaal gesproken wordt er een tourbus ingezet, maar wij hadden misschien een beetje geluk. Ook hebben we een leuk feitje geleerd over het Maltese bier: Cisk. De zakenman achter Cisk was blijkbaar verbonden aan het casino in Malta, en daardoor was zijn bijnaam “checks man”. Dit werd al gauw “chicks man”, en uiteindelijk werd de naam veranderd naar “cisk man”. En zo ontstond het Cisk bier.

In de loop van de week gebeurde er nog meer leuke dingen: Gizem is toegelaten voor haar master in Utrecht en komt dus vanaf volgend jaar september 2 jaar in Nederland wonen. Super nieuws. Ook hebben we deze week met de huisgenoten een Nederlandse avond gehouden, met pannenkoeken. De Nederlandse meiden hebben voor allerlei lekkers gezorgd voor op de pannenkoeken: hartig met kaas, bacon, ui en champignon, en zoet met appel, jam, stroop (golden syrup, helaas geen Nederlandse stroop uiteraard), en suiker. En het mooist was, het Colombiaanse en Koreaanse huisgenootje vonden het heerlijk! Succes dus. Deze avond hadden we georganiseerd i.v.m. het vertrek van het Koreaanse huisgenootje, om een soort van afscheid te nemen van haar. Vrijdag zouden we ook uit eten gaan in een typisch Maltees restaurant, maar dit is door omstandigheden helaas niet doorgegaan. Gisteren zijn we dan wel weer uit eten geweest in St. Julian’s, wat ook erg lekker was. In het weekend is het gewoon leuk om een beetje de toerist uit te hangen hier. Gisteren zijn we overdag dan ook – heel cliché – naar de ochtendmarkt geweest in Valletta. Zelf heb ik voor het eerst “the firing of the guns” gezien in de Upper Barrakka Gardens. Hiervoor wordt een kanon gebruikt van de militaire Saluting Battery. Gaaf om een keer zo’n ceremonie mee te maken.
Verder bestond de vrijetijd tijdens deze week uit wat zwemmen hier en daar, Turkse koffie drinken, wandelen, en kletsen met een hoop mensen. Het is – ondanks de pittige uren op school – zeker goed vertoeven hier.

• 02 November 2015 - 15:08

Marja Verlouw:

hoi Esther,

Lees nu pas je verslag. Schandalig.
    Ik had al een vermoeden dat je het erg goed naar je zin hebt.
    Daar ben ik blij om.
    Vandaag is er paardenmarkt in Hedel.
    Ben er niet geweest.
    Het is hier zacht herfstweer, met bijna geen wind.
    Hierbij ook de groeten van oma Timmermans.
    Kijk uit naar Zaterdag,
    Tot dan.